vineri, 17 octombrie 2014

Pizza vegana

Deoarece eu gatesc foarte mult pentru familia mea si pentru ca multe persoane nu doresc sa manance numai hrana cruda, m-am hotarat sa incep sa adaug pe acest blog si retete vegane gatite. Caci nu exista multe  retete vegane care sa fie SI integrale. Multe dintre retetele vegane existente in Internet nu sunt tocmai sanatoase: caci contin de cele mai multe ori zahar, faina alba, uleiuri rafinate, produse cumparate din super-market (legume, fructe, vlastari, fulgi de cereale, tofu etc.), aditivi s.a.m.d si in acest mod, nimeni nu va reusi sa atinga o stare cu adevarat buna de sanatate!

Daca se mananca in fiecare zi cartofi prajiti, se mananca vegan, insa un astfel de mod de alimentatie nu este nici pe departe unul sanatos. Cu alte cuvinte, renuntarea la carne, peste, lapte, branza, oua si miere nu duce automat la atingerea unei stari bune de sanatate. O alimentatie vegana care contine zahar, faina alba, grasimi rafinate, aditivi si produse alimentare procesate industrial (marfa supermarket!!) este aproape la fel de daunatoare sanatatii, ca si o alimentatie care contine carne, lapte, oua, etc. Domnul dr. Bruker avea obiceiul de a-i numi pe acesti vegetarieni "Pudding-Vegetarier" si nu a incetat o clipa, toata viata sa, sa traga semnalele de alarma privind pericolul pe care il reprezinta de fapt o astfel de alimentatie pentru sanatate.

O alimentatie vegana integrala (practicata corect) contine fructe si legume proaspete (si aici intra frunzele verzi, iar plantele din flora spontana sunt VITALE si indispensabile!) sau uscate (pe cat posibil biologice, netratate cu ingrasaminte chimice), seminte si cereale integrale (se prefera orezul, meiul si hrisca - care de fapt nu este o cereala...) si uleiuri extrase la rece si nerafinate. Ca indulcitori se folosesc cu masura cel mai bine fructele uscate sau mierea (care nu este definitiv vegana!), nu se consuma nici sirop de agave, de artar etc., nici alti indulcitori supraprocesati, singura alternativa ar mai fi frunzele proaspete sau uscate de Stevia rebaudiana!
Va spun sincer, ca mie cel mai greu mi-a fost ca parinte. Aici am simtit de multe ori ca ma copleseste responsabilitatea pe care mi-o asumasem. Nu mi s-a parut greu sa schimb propria alimentatie, dar in cazul copiilor, lucrurile au stat cu totul altfel... La inceput, chiar  mi-a fost teama ca daca i-as hrani vegan nu le-as asigura toti nutrientii si le-as distruge sanatatea. Intre timp, stiu ca o alimentatie vegana corecta este foarte buna si pentru copii, dar.... In familia mea, TOATA lumea mananca ALTFEL (ceea ce este general acceptat ca "normal": o alimentatie cu lapte, oua, carne, faina alba, totul cumparat de la super-market samd.), fapt foarte derutant pentru copiii mei. Eu sunt SINGURA care mananca altfel. Ca eu sunt mult mai sanatoasa ca ceilalti, joaca pentru ei un rol secundar. Viata este dualitate.... Asa ca am devenit intr-un fel regina compromisurilor (mi-au dat singura acest titlu). Sa stii ce este sanatos, sa fii constient ca de multe ori nu le faci niciun bine copiilor oferindu-le anumite mancaruri, sa incerci permanent sa impaci nu numai capra cu varza, ci si cu lupul...... ei, asta nu este chiar asa la indemana oricui! Un "spagat" permanent, care oboseste candva si pe cel mai bine pregatit expert.
 Am vorbit, am explicat si am demonstrat pana am facut basici la gura. Am fost un exemplu  de neclintit. Dar candva, cand copiii au inceput sa creasca si totul a devenit mult mai greu. Am inteles ca am de ales, de exemplu, intre o pizza din faina alba, eventual cumparata in stare congelata de la magazinul bio, cu salam, sunci  si alte lucruri nesanatoase si o varianta, de compromis in ochii mei, din faina integrala, cu multe legume proaspete. M-am hotarat pentru a doua varianta, nepierzand insa speranta, ca intr-o buna zi, voi face numai un singur fel de mancare pentru TOATA familia! Pana atunci, incerc sa le indeplinesc macar cat de cat dorintele culinare ale copiilor, consolandu-ma la gandul, ca mai bine mananca la mine cand si cand ceva poate nu tocmai 100% sanatos, dar de o mie de ori mai bun ca produsul similar cumparat "din targ" (cum spunea mama, atunci cand voia sa sublinieze ca un anumit lucru nu este tocmai bun). Noroc ca am mai imbatranit si am devenit suficient de inteleapta pentru  a renunta definitiv la incercarea (inutila si clar sortita inca din start esecului) de a face TOTUL PERFECT.....
PIZZA VEGANA

Si asa am ajuns la pizza vegana: o data pe saptamana fac paine, caci nimeni din familia mea nu a fost inca dispus sa renunte la paine. Indiferent de argumentele mele, de necontestat de altfel..... Si in aceeasi zi fac si pizza, caci o fac din acelasi aluat (reteta AICI si AICI).
Fac un blat de pizza pe care il las la crescut. Apoi il ung cu sos de rosii (vara, mixez rosii cu ulei) in care am adaugat oregano, sare, piper si usturoi. Ca topping: ardei grasi, ceapa, rosii, eventual si ciuperci. Stropesc totul inca o data cu ulei si oregano  si o coc 15 minute la cuptor (la 180°C).




Un comentariu:

  1. Multumesc de reteta! Arata foarte bine si banuiesc ca este delicioasă! Voi pune in aplicare reteta in acest weekend! Zi cu Soare!

    RăspundețiȘtergere